Jak zbudować dobry profil na LinkedIn? 7 praktycznych wskazówek

LinkedIn to najszybciej rozwijające się branżowe medium społecznościowe. Korzysta z niego obecnie ponad 675 mln użytkowników na całym świecie. Popularność tego serwisu w Polsce również znacząco wzrosła w ciągu ostatnich miesięcy. W samym 2020 roku konto na platformie założyło aż 500 tysięcy osób, co stanowi rekordową zwyżkę tego portalu. Zastanawiasz się teraz pewnie, po co tak właściwie korzystać z LinkedIna? Wciąż najpopularniejszym powodem, dla którego zakładamy tam konto, jest poszukiwanie pracy. Jednak LinkedIn to nie tylko wirtualna baza CV i relacje na poziomie rekruter-pracownik. Ta platforma ma dużo większy potencjał! Przede wszystkim – stanowi bardzo cenne źródło wiedzy z różnych dziedzin oraz informacji o eventach branżowych. Korzystają z niego prezesi firm, marketingowcy, menedżerowie. Co za tym idzie – to miejsce pozyskiwania cennych kontaktów. LinkedIn to także świetny kanał komunikacji marki – zarówno firmowej, jak i osobistej. Mówiąc krótko: to Twoja wizytówka, które służy budowaniu spójnego wizerunku w sieci. Dzięki niej możesz dać się poznać jako ekspert w Twojej branży. Każdy z nas tworzy markę osobistą, która ma w sobie potencjał większy niż marki firmowe. Idąc o krok dalej – Twoje konto na LinkedIn może być doskonałym narzędziem sprzedażowym! Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób zastanawia się, jak zbudować dobry profil na LinkedIn. Koniecznie zerknij na 8 praktycznych wskazówek w tym zakresie, a wszystko stanie się jasne!

 

 

Uzupełnij profil w 100%

 

LinkedIn jest bardzo intuicyjnym portalem i w momencie wprowadzania informacji do profilu z pewnością podpowie Ci, jak będzie wyglądał kolejny krok i na którym etapie uzupełniania jesteś. Warto wypełnić profil maksymalnie! Pamiętaj, że im więcej informacji podasz, tym bardziej wiarygodny i godny zaufania będziesz się wydawał, a to szczególnie ważne, jeśli chcesz nawiązywać kontakty biznesowe w sieci czy budować silną markę osobistą. Zadbaj więc o atrakcyjne zdjęcia w profilu, chwytliwy i zwięzły nagłówek, podziel się doświadczeniem zawodowym i wolontariackim, dodaj certyfikaty, umiejętności (które potwierdzą Twoi współpracownicy), osiągnięcia i zainteresowania, możesz także napisać krótkie podsumowanie Twojego profilu. To sprawi, że będzie on uzupełniony w 100%.

 

 

Zadbaj o spójność i aktualność informacji

 

Pamiętaj, by wszystkie dane, począwszy od Twojego imienia i nazwiska podawać w pełnej formie, bez zdrobnień typu “Aga eM”. W swoim profilu podawaj tylko prawdę, nie koloryzuj – kłamstwo ma krótkie nogi. Staraj się też używać poprawnej i eleganckiej formy językowej, nie korzystaj ze sformułowań charakterystycznych dla slangu i unikaj błędów w pisowni. Wydaje się oczywiste? Niestety nawet LinkedIn aż roi się od takich podstawowych błędów. Zadbaj też, aby Twój profil był aktualny, zawierał Twoje obecne stanowisko i miejsce pracy oraz by był spójny z Twoimi kompetencjami i kierunkiem rozwoju. Lepiej nie wprowadzać w błąd osób, które mogą być zainteresowanie kontaktem z Tobą. Dobrą praktyką jest aktualizowanie profilu co 6 miesięcy, najlepiej jednak robić to w miarę możliwości na bieżąco.

 

 

Rozwiń swój nagłówek – pokaż, w czym jesteś dobry!

 

Nagłówek to esencja Twojej obecności na LinkedIn. Powinien w zwięzły i atrakcyjny sposób informować o tym, w czym jesteś dobry i jak możesz pomóc osobom, z którymi chcesz budować relacje. To także informacja o tym, w jakich dziedzinach się specjalizujesz, przykładowo – jeśli jesteś marketingowcem, dodaj, że specjalizujesz się w content marketingu i copywritingu i że “pomagasz firmom tworzyć historie”. To jeden z tych elementów profilu, który ma wywołać dobre pierwsze wrażenie. Tworząc nagłówek, zadaj sobie kilka pytań pomocniczych: Czy informuje o tym, czym się zajmuję? Czy zawiera frazy, których mogą poszukiwać moi odbiorcy? Czy jest prosty w interpretacji, czytelny i nie zawiera błędów? Czy wygląda estetycznie? Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco, prawdopodobnie stworzyłeś angażujący nagłówek do swojego profilu. Gratulacje!

 

 

Wstaw profesjonalne zdjęcie profilowe

 

Dodanie fotografii na LinkedIn to konieczność. Zastanów się: czy ufasz osobom bez zdjęcia profilowego? No właśnie, nie tylko Ty tak masz. Według badań profile ze zdjęciem są bardziej godne zaufania, otrzymują też więcej wiadomości oraz zaproszeń do sieci kontaktów. Jeśli chcesz skutecznie budować relacje branżowe, koniecznie dodaj do swojego profilu aktualną fotografię. Pamiętaj, że LinkedIn nie jest portalem lifestylowym, więc nie jest to odpowiednie miejsce na zdjęcie z wakacji czy z sobotniej imprezy (no chyba że prowadzisz portal podróżniczy lub agencję eventową). Zdjęcie powinno być fotografią biznesową, pokazującą Cię od profesjonalnej strony. Dobrze, jeśli widać na nim Twoją twarz (oczy i usta), wzrok powinien być skierowany w obiektyw. Możesz także delikatnie się uśmiechnąć 🙂

 

 

Uzupełnij pozostałe sekcje

 

Czas na dodanie informacji o sobie w pozostałych sekcjach. W podsumowaniu możesz w 2600 znakach opisać swoje doświadczenie zawodowe, zainteresowania, cele i motywacje. To coś w rodzaju listu motywacyjnego. Koniecznie zwróć uwagę także na zakładkę “doświadczenie zawodowe”. Opiszesz tam wszystkie swoje miejsca pracy i obowiązki, jakie pełniłeś na określonych stanowiskach. To cały timeline zdobywania Twojej wiedzy i umiejętności. Najwięcej czasu powinieneś poświęcić na szczegółowe przedstawienie swojego aktualnego miejsca pracy. Jeśli to możliwe dodaj także multimedia do odpowiednich pozycji np. prezentacje, linki do Twoich realizacji i portfolio, zdjęcia z wydarzeń itd. Napisz też kilka słów o swoim wykształceniu. Jeśli kiedykolwiek uczestniczyłeś w wolontariacie czy wymianie zagranicznej – pochwal się tym, a jeśli dysponujesz certyfikatami lub innymi świadectwami Twoich sukcesów – koniecznie je załącz. Każde Twoje osiągnięcie, ukończony kurs czy znajomość języków obcych będzie Twoim atutem.

 

 

Dodaj osiągnięcia i poproś o rekomendacje

 

W zakładace “umiejętności” wybierz kilka fraz kluczowych, które będą najlepiej opisywały Twoje kompetencje. Postaraj się wybrać te najbardziej adekwatne i rozpoznawalne. Możesz także wyróżnić 3 swoje główne umiejętności w profilu. Inni użytkownicy portalu oczywiście mogą je potwierdzić. To najlepszy dowód na to, że jesteś profesjonalnym współpracownikiem i godną zaufania osobą. Jeśli chcesz zebrać sporo potwierdzeń, powinieneś zacząć potwierdzać też innym, oczywiście nie masowo, a zgodnie z prawdą – nie chcesz przecież stracić na autentyczności. Dobrze byłoby, aby udało Ci się zebrać także kilka rekomendacji na swoim koncie. To najlepsze świadectwo tego, że jesteś rzetelnym kontrahentem. Poproś o taką rekomendację szefa, współpracowników czy też klientów, dla których pracowałeś. Po takiej prośbie szansę na wiarygodną opinię znacząco rosną!

 

 

Rozwijaj sieci kontaktów

 

I ostatnie, a zarazem najważniejsze: nawet w 100% wypełniony profil z ciekawymi treściami nie stanie się widoczny bez zaangażowanej społeczności. Dlatego systematycznie zapraszaj i przyjmuj zaproszenia do sieci kontaktów. Zapraszając osoby do Twojego grona odbiorców, miej jednak świadomość, że samo zaproszenie nic da – nie liczy się tutaj ilość a jakość – powinieneś więc budować z nimi relacje. Co powiesz na spersonalizowaną wiadomość powitalną? Unikaj jednak na wstępie nachalnej narracji sprzedażowej, to nikogo nie zachęca. Sam pewnie konsekwentnie ignorujesz takie wiadomości. W pierwszym kontakcie możesz odnieść się do okoliczności, w jakich poznałeś daną osobę (jeśli oczywiście poznałeś ją osobiście), do ciekawostki branżowej, którą opublikowała, czy do wydarzenia, które zorganizowała lub w którym brała udział. Pamiętaj, że obecność na Twoim koncie pokaźnej grupy znajomych zwiększy także wiarygodność Twojej wizytówki w sieci.

#branding

#PR

#social media

#LinkedIn

    Drogie Studio,

    Nazywam się
    i

    mój adres email to,

    mój telefon to,

    mam następującą wiadomość dla was: