Estetyczna komunikacja, a budowanie wizerunku marki, czyli dlaczego grafika jest niezbędna w prowadzeniu biznesu.

Estetyka w prowadzeniu komunikacji firmowej — czy to profilu w mediach społecznościowych, strony internetowej, czy oficjalnej korespondencji (zarówno tej papierowej jak i elektronicznej), jest niezmiernie ważna. Wielu odbiorców jest wzrokowcami, więc niezależnie czy prowadzisz markę odzieżową, produkujesz sprzęty domowego użytku, czy prowadzisz firmę konsultingową, to Twoi potencjalni klienci na pewno zwrócą uwagę na to, jak prezentuje się Twoja firma zarówno w sieci jak i w przestrzeni publicznej. Niejednokrotnie estetyka staje się istotniejsza od samej treści. Ciekawy wygląd strony internetowej czy banerów reklamowych pozwoli na dostrzeżenie Twojej firmy i przyciągnie na dłużej klientów. Spójna szata graficzna jest również oznaką profesjonalizmu, a dobrej jakości grafiki są swego rodzaju gwarancją jakości i wyznacznikiem czego mogą oczekiwać od Ciebie klienci. Jak jednak powinna wyglądać oprawa graficzna Twojej firmy? Na co powinieneś zwrócić uwagę, a czego unikać? Więcej dowiesz się z tego artykułu.

 

Kreowanie wizerunku marki — czyli kilka słów o wizerunku strategicznym

Budowanie wizerunku marki nierozerwalnie związane jest z różnego rodzaju formami graficznymi. Pierwsze skojarzenia z firmą bardzo często prowadzą do logo, czyli znaku graficznego, który nie tylko pozwala na szybkie skojarzenie marki, ale odzwierciedla ideę, wizję i misję przedsiębiorstwa. Określenie tych podstawowych aspektów funkcjonowania Twojej firmy pozwoli Ci z powodzeniem na stworzenie spójnego, estetycznego wizerunku marki w umysłach potencjalnych klientów. Jest to jeden z elementów wizerunku strategicznego, o którym możesz myśleć jako o zestawie narzędzi, takich jak logo czy grafika, które pozwolą Ci na wykreowanie odpowiedniego odbioru Twojej firmy, a także pozwolą na zaoferowanie konkretnych doświadczeń i jakości usług Twoim klientom. Podobnie jak w przypadku budowania marki osobistej — im lepiej wygląda komunikacja z klientem, tym bardziej profesjonalna się wydaje. Wizerunek strategiczny jest więc konkretnym nośnikiem komunikacji, którą chcesz zaprezentować klientom. Określa Twoje “jak” i “dlaczego”, a także może zgromadzić wokół Ciebie konkretną grupę odbiorców, pozwalając na zwiększenie zysków. Pozwala więc w sposób zorganizowany na osiągnięcie wyznaczonych celów biznesowych. Jak wspomniano, szata graficzna, obok osobowości marki i komunikatu słownego jest jednym z elementów wizerunku strategicznego. Wykreowanie wizerunku marki w kontekście strategicznym ma na celu zachęcenie odbiorcy Twoich treści do zapoznania się i skorzystania z oferty Twojej firmy, a także do przywiązania do produktu i polecania go dalej. To z kolei sprawia, że bez odpowiedniej szaty graficznej właściwie nie możemy mówić o spójnym i atrakcyjnym wizerunku firmy w świadomości klienta. Ten bardzo ważny aspekt komunikacji dotyczy zarówno grafiki w sieci, jak i w przestrzeni w formie np. banerów reklamowych czy billboardów.

 

Grafika to tylko jeden z elementów.

Oprócz sprawnej komunikacji słowem i ciekawej osobowości marki, to właśnie grafika jest tym, co najbardziej przykuwa uwagę. Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego, ponieważ ok. 80% bodźców dociera do nas za pośrednictwem zmysłu wzroku. Twój wizerunek graficzny jest więc najczęściej pierwszym czynnikiem, który powinien zainteresować i zaciekawić potencjalnego klienta. W wąskim ujęciu opiera się on przede wszystkim na spójnej palecie kolorów, ciekawym logo oraz dobranych do stylu i charakteru prowadzonej działalności kroju pisma. Wszystkie te elementy powinny być spójne — zarówno w sieci na stronie www czy grafikach na profilach w mediach społecznościowych, jak i w przestrzeni publicznej, na banerach czy innych materiałach reklamowych. Taka spójna wizja zapewni Ci rozpoznawalność w medialnym szumie i pozwoli na zapamiętanie.

 

Warto pamiętać również o zdjęciach wizerunkowych Twojej firmy, są one bowiem znaczącym wyznacznikiem tzw. feelingu, czyli wartości i swoistego nastroju, jakim emanuje Twój biznes. Atmosfera wykreowana na zdjęciu, Twoja osobista postawa czy specyficzna stylizacja jasno komunikują odbiorcy, czego może się spodziewać, korzystając z Twoich usług. Dzięki takim zabiegom Twój klient zaczyna się czuć w konkretny sposób i zyskuje konkretne skojarzenia. Za pośrednictwem zdjęć, konkretnego fontu czy palety kolorystycznej zyskujesz więc już pewne efekty wizerunkowe, trafiające do konkretnej grupy odbiorców.

 

Na co zwrócić uwagę projektując wizerunek firmy?

Warto postawić na kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych. Jest to pewnego rodzaju truizm, ponieważ w obecnym świecie marka, która nie posiada swojego odnośnika w sieci, w zasadzie nie może istnieć w świadomości odbiorców. Dobrze zbudowany, również graficznie, profil firmy w social mediach jest więc bardzo istotnym elementem, trafiającym do świadomości odbiorców i potencjalnych klientów. Projektując więc wizerunek swojej firmy w sieci, możesz wyróżnić kilka znaczących aspektów, na których będziesz opierał estetykę zarówno profilu w mediach społecznościowych, jak i resztę szaty graficznej. Warto zwrócić uwagę na:

  • Spójność przekazu. Wszystkie treści na Twoim profilu firmowym powinny mieć spójną estetykę. Wykorzystanie określonej palety kolorystycznej, elementów graficznych i konkretnej kategorii treści zbuduje konkretny przekaz, którego może się spodziewać Twój odbiorca. Twoje grafiki i treści reklamowe staną się czytelne i proste w odbiorze dla użytkowników.
  • Dopasowanie kolorystyczne. Aspekt ten powinien się odnosić do całej strategii graficznej Twojej firmy, zarówno jeśli chodzi o profil w mediach społecznościowych, jak i grafiki reklamowe czy banery w przestrzeni publicznej. Zdjęcia powinny do siebie pasować, mieć podobną stylistykę (nawet jeśli inną tematykę), a także zbliżone kolory, nasycenie czy podobnie położony punkt czerni.
  • Ułożenie grafik. Jest to urozmaicenie przekazu, doskonale sprawdzających się w mediach społecznościowych takich jak Instagram. Możesz urozmaicić estetykę poprzez ciekawy feed, dzięki czemu odbiorca, przeglądając Twój profil, zobaczy porządek i konkretny styl, co na dłużej przykuje jego uwagę.
  • Ciekawe przerywniki. To również odnosi się do profilu w mediach społecznościowych. Warto go urozmaicać ciekawymi przerywnikami. Mogą to być np. wpisy Twoich pracowników, posty wakacyjne, ciekawe i inspirujące cytaty czy grafiki. Publikując jednak grafiki znalezione w Internecie koniecznie oznaczaj ich autora, lub pytaj go o zgodę na publikację.
  • Wyróżniające się elementy. Twój feed zdecydowanie nie powinien być nudny. Warto więc dodać jeden kolor lub konkretny element graficzny, który go ożywi. Umieszczaj go skrupulatnie i wdrażaj w niektóre zdjęcia, by całościowo przykuwał uwagę i był łatwy do zauważenia.

 

Oprócz profilu w mediach społecznościowych również komunikacja w przestrzeni publicznej powinna być spójna i estetyczna. Krajobraz wielu miast ograniczony został specjalnymi uchwałami krajobrazowymi, które znacząco ograniczają możliwości reklamowania swojej firmy w świecie rzeczywistym. Nie możesz więc sobie w takich warunkach pozwolić na nieestetyczny baner czy billboard. Powinien on być atrakcyjny graficznie i spójny wizerunkowo z innymi materiałami graficznymi, które reprezentują Twoją firmę.

 

 

Jak więc stworzyć spójną i estetyczną komunikację firmy?

Jak już wspomniano wizerunek marki, budowany także przez spójne materiały graficzne jest niezwykle istotnym czynnikiem budującym świadomość marki u jej odbiorców. Może stanowić także o jej porażce lub sukcesie. Ważne są, oczywiście, cechy, które ma produkt czy usługa, jednak w wielu przypadkach to właśnie pozytywnie ukształtowany wizerunek marki oraz idące za tym dobre skojarzenia u odbiorców mogą być kluczem do sukcesu.

 

Jak więc zacząć budowanie spójnego wizerunku, zarówno w sieci jak i w przestrzeni publicznej? Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie co chcesz przekazać. Czy zadowala Cię treść, którą przekazujesz za pomocą swoich profili w mediach społecznościowych? Jak chcesz, by wyglądała twoja szata graficzna? Jakie treści chcesz przedstawić na banerach reklamowych? Odpowiedź na te pytania często nie jest jednoznaczna, a określenie konkretnej szaty graficznej może być trudnym zadaniem. Najlepiej więc zgłoś się do doświadczonej w tym temacie agencji marketingowej, która wspólnie z Tobą ustali jak powinna wyglądać grafika reprezentująca Twoją firmę. Agencja ustali również cel, jaki powinieneś osiągnąć oraz plan działania.

 

Podsumowując

Spójna szata graficzna zarówno w mediach społecznościowych jak i w przestrzeni publicznej jest jednym z najważniejszych aspektów reprezentujących Twoją firmę w świadomości odbiorców. Warto postawić na kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych, trzeba to jednak zrobić w taki sposób, by szata graficzna była spójna, estetyczna i przyjemna w odbiorze. Podobnie wygląda kreowanie wizerunku marki w przestrzeni publicznej — wszystkie materiały reklamowe, takie jak billboardy powinny być miłe dla oka i dopasowane do ogólnego przekazu i misji firmy. Niezależnie od wielkości firmy powinieneś jednak zainwestować w budowanie spójnego wizerunku firmy w przestrzeni. Jest to jednak niełatwe zadanie, dlatego warto w tym celu zgłosić się do doświadczonej agencji marketingowej, która znacznie ułatwi ten proces.

 






    • reklama

    • pr

    • projekty graficzne

    • www i app